rapport fra vejle #20/sportmaster/søndergade: Det er en service, der vil noget, den Sportmaster yder, altså at tilbyde kunden at prøve et par løbesko i 14 dage og så få lov til at bytte løbeskoene, hvis han/hun ikke er helt tilfreds. Hvad der kunne være interessant at vide, er, hvor mange der benytter sig af tilbuddet? Og hvad bliver der af de brugte løbesko? For de brugte løbesko bliver næppe recirkuleret, med mindre Sportmasters sortiment af løbesko med tilfredshedsgaranti kun består af recirkulerede løbesko?

Men hvad er ideen med at sælge recirkulerede løbesko? Jo flere gange et par løbesko bliver recirkuleret, jo større chance er der for, at parret bliver recirkuleret! I et sådan scenarium vil Sportmaster næppe tjene penge, med mindre de kalkulerer med at kunden efter flere gentagende forsøg på at finde de løbesko, der passer perfekt til ham, kaster håndklædet i ringen og stiller sig tilfreds med de løbesko, han/hun har fået, selvom de ikke passer perfekt. Ideen bag denne type salgsstrategi må være, at Sportmaster har fået de løbesko, som de tilbyder tilfredshedsgaranti på, ekstremt billigt. Sandsynligvis stammer løbeskoene fra en anden forretning, som har samme koncept med tilfredshedsgaranti som Sportmaster, men som ikke recirkulere løbeskoene som Sportmaster - de bytter de brugte løbesko til nye løbesko. Sportmaster køber så denne butiks brugte løbesko og sælger dem en smule under normalprisen. I den forbindelse er Sportmaster bevidst om, at kunden sandsynligvis aldrig finder de løbesko, der passer perfekt til ham - vægten af den første kundes fod har sandsynligvis allerede formet løbeskoenes profil. Men samtidig er Sportmaster bevidst om, at kunden kan "lokkes" til at købe de "lettere brugte" løbesko ud fra det ræsonnement, at det er en god handel og hvis det i praksis, under den første løbetur, viser sig, at der et eller andet galt med løbeskoene, kan kunden jo altid komme tilbage i butikken og bytte dem. Den profit Sportmaster får ved en sådan handel, vil uden tvivl være måske 100 procent større end ved en normal handel.